Resuming podcast
L'Entrevista del 4/11/2025 - Espai Català
04/11/2025

#2105 - L'Entrevista del 4/11/2025 - Espai Català

L'Entrevista

AI

Context

A L'Entrevista es presenta la nova iniciativa teatral del Servei Local de Català de Cornellà, dirigida per Aina Turc (dramaturga i tècnica d’ensenyament), amb la participació de l’Elena Estalella (tècnica de comunicació) i dues alumnes, Núria i Mila.

"El teatre és un espai on es posa en conflicte l'ésser humà"

Objectiu del projecte

  • Practicar el català fora de l’aula en contextos reals i creatius.
  • Convertir el llenguatge en eina per explicar històries, no només en una matèria a estudiar.
  • Fomentar confiança, expressió corporal i habilitats comunicatives.

Metodologia i dinàmiques

  • Creació d’un imaginari col·lectiu: decidir conjuntament quina història explicar.
  • Treball de cos i veu: postura, presència, respiració, projecció.
  • Exercicis de ritme i intensitat (velocitats 0–10) i visualitzacions internes.
  • Treball d’animalitat (ex.: orca, elefant) per activar la potència expressiva.
  • Escriptura creativa i improvisació per destil·lar experiències en escena.

"Sempre ho fem tot bé, perquè ho fem"

Beneficis destacats

  • Espai segur i lúdic: equivocar-se, riure i aprendre sense por.
  • Millora de parlar en públic, gestió de nervis i projecte de la veu.
  • Socialització i sentiment de pertinença; diversitat de perfils i orígens.

Participants i organització

  • Grup de 14 persones (majoritàriament dones; un home s’hi ha incorporat recentment).
  • Dimarts a la tarda; funcionament trimestral (primer trimestre: exploració).
  • Llista d’espera activa per a noves incorporacions.

Temes emergents

  • Relats d’injustícies viscudes i superació d’entrebancs com a fils narratius.

Testimonis

  • Mila: s’hi apunta per parlar més català; descobreix confiança i gaudi.
  • Núria: redescobreix la seva imaginació i reforça escriptura i oralitat.
  • Casos com el Mohamed (periodista) per millorar habilitats en català.

Mirant endavant

  • Possibilitat de presentació pública després de Nadal.
  • El Servei impulsa també propostes innovadores (ex.: taller de màgia), alineades amb la gamificació per submergir-se en històries i oblidar l’aprenentatge explícit mentre es gaudeix.

Marcadors

Introducció i objectiu del nou espai
Compartir

- Presentació del **nou espai de català** a L'Entrevista. - Objectiu: **practicar el català fora de l’aula** amb un **grup de teatre** per a l’alumnat del Servei Local de Català de Cornellà. - Participants als estudis: **Elena Estalella**, **Aina Turc**, **Núria** i **Mila**.

Qui són i com s’origina el grup
Compartir

- L’**Aina Turc** s’incorpora al Consorci i detecta l’oportunitat d’engegar un **grup de teatre**. - Objectiu clau: el català com a **eina de comunicació** més enllà de la teoria.

El valor del teatre en l’aprenentatge
Compartir

- El teatre mostra l’ésser humà en **conflicte** amb si mateix i el món. - Finalitat: generar la **necessitat d’usar el català** per explicar històries amb **paraules acurades**. - Integració de cos, imaginació i llenguatge.

Novedat a Cornellà i perfils d’alumnes
Compartir

- Iniciativa **poc habitual** als centres de normalització lingüística. - A Cornellà: **grup pioner** per a l’alumnat del Servei Local de Català. - Nivells presents: **Suficiència 3** (Núria) i **Bàsic 2** (Mila).

Motivacions i primera fase del treball
Compartir

- Motivacions personals: destinacions, recomanacions i **ganes de practicar**. - 1r trimestre: crear **imaginari col·lectiu** i **sintonia** entre imaginaris. - Treball corporal per **dominar el cos** i la presència escènica.

Exercicis pràctics i espai segur
Compartir

- Dinàmiques: *animalitat*, **progressions de ritme** (0–10), **visualitzacions internes**, **escriptura creativa**. - Metodologia lúdica: joc, **equivocació** com a aprenentatge, **confiança** grupal. - Lema: > "Sempre ho fem tot bé, perquè ho fem"

Aprendre gaudint i temes que emergeixen
Compartir

- El grup és **lúdic i formatiu**; les sessions "passen volant". - Diversitat d’experiència escènica; es **capitalitzen** fortaleses individuals. - Temàtica recurrent: **injustícies** i **superació** com a eixos narratius.

Impacte personal i motivacions acadèmiques
Compartir

- **Mila**: supera timidesa, busca **millorar el català** per **estudis** (cicles mitjans). - **Núria**: nacuda a Cornellà, vol **recuperar l’ús** i **millorar l’escriptura**; redescobreix la **imaginació**.

Diversitat del grup i transferència d’habilitats
Compartir

- Grup **multicultural** i **nouvingut** en bona part; històries de **lluita**. - El teatre reforça **habilitats comunicatives**: parlar en públic, **control de la respiració**, **projecció de la veu** i **anàlisi de situacions**.

Animalitat i visualitzacions
Compartir

- Exercicis d’*animalitat*: **elefant** (Núria) i **orca** (Mila) per **empoderar** la presència. - **Visualització guiada** per activar recursos interns i traduir-los en cos i paraula.

Inscripcions, llista d’espera i format
Compartir

- Grup **complet** (14); hi ha **llista d’espera**. - Funcionament **trimestral**, amb possibilitat d’incorporacions si hi ha baixes. - Bona **acollida** i interès de l’alumnat.

Propostes innovadores i ús fora de l’aula
Compartir

- El Servei impulsa activitats com un **taller de màgia** del voluntariat. - Idea central: **coneixement ≠ ús**; cal **traure el català fora de l’aula**. - El teatre com a *gamificació*: **immersió** que facilita aprendre gaudint.

Gaudi i continuïtat; experiència a la ràdio
Compartir

- L’objectiu s’està **complint**: es **gaudeix** i s’oblida l’aprenentatge explícit. - **Experiència radiofònica** com a nova pràctica de llengua. - Reunions: **dimarts** a la tarda.

Tancament i perspectives
Compartir

- Reconeixement a la feina de l’**Aina Turc** i l’equip. - 1r trimestre d’**exploració**; després, **posada en escena** probable. - Invitació a **tornar a la ràdio** per presentar l’obra quan estigui a punt.