Resuming podcast
L'Entrevista del 26/11/2025 - Consum
26/11/2025

#2142 - L'Entrevista del 26/11/2025 - Consum

L'Entrevista

AI

Resum del contingut

En aquest espai de L'Entrevista dedicat al consum, es conversa amb Daniel Cebrián, tècnic del Servei de Suport a Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, sobre el Black Friday, la Cyber Week i el Cyber Monday, posant èmfasi en la normativa, la seguretat en les compres online i la responsabilitat econòmica de les persones consumidores.


1. Black Friday: què és i com es regula

  • El Black Friday i el Cyber Monday són considerats promocions comercials, no tenen una regulació específica com a figura pròpia.
  • El que sí que està regulat són les campanyes de rebaixes i les liquidacions, per garantir un mercat transparent.

Condicions bàsiques dels descomptes:

  • El preu rebaixat ha d’anar sempre acompanyat de:
  • el percentatge de descompte, o bé
  • el preu anterior.
  • El preu anterior ha de ser el mínim preu que ha tingut el producte en els darrers 30 dies.

"No poden pujar dues setmanes abans del Black Friday el preu d’aquella samarreta que et vols comprar."

  • Aquesta regla és la garantia que el descompte és real i no una pujada prèvia camuflada.
  • L’evolució posterior del preu (si després es torna a pujar o canvia en altres rebaixes) forma part de la política comercial de cada establiment.

2. Diferència entre rebaixes i outlets

  • Es diferencia clarament entre:
  • Rebaixes: productes de la mateixa temporada amb descompte.
  • Outlets: venda de saldos i liquidacions.

  • Els outlets tenen una normativa específica i més complexa:

  • Per poder utilitzar el nom outlet, la botiga ha de complir requisits concrets.

"Això de dir outlet té un cert glamour, però és la venda de saldos i liquidacions de tota la vida."


3. Compres online: riscos i consells de seguretat

Gran part de les compres de Black Friday es fan online, i aquí és on es destaquen diversos riscos i fraus habituals.

3.1. Desconfia dels preus massa baixos

  • Quan un preu és massa bo per ser veritat, probablement no és veritat.
  • Molts fraus provenen de:
  • pàgines que no existeixen realment,
  • webs que imiten altres portals coneguts, però
  • els productes mai arriben.

Símptomes de pàgina sospitosa:

  • Traduccions molt dolentes i textos mal escrits.
  • Preus escandalosament baixos.
  • Poca o cap informació clara sobre l’empresa.

3.2. Com comprovar la fiabilitat d’una web

Abans de comprar, cal:

  • Buscar un apartat de “avis legal”, “informació legal” o similars.
  • Verificar:
  • Ubicació física de l’empresa.
  • Adreça postal real.
  • Telèfon de contacte geogràfic (no només un correu electrònic genèric).
  • Consultar opinions d’altres persones consumidores que hagin comprat a la mateixa pàgina.

"Averigua abans quina credibilitat té aquesta pàgina."

3.3. Pagaments segurs: targeta prepagament

  • Es recomana utilitzar sistemes de pagament segurs.
  • El ponent destaca especialment l’ús de targetes prepagament:
  • Funcionen com una targeta de crèdit però s’hi carrega saldo prèviament.
  • Només s’hi posa l’import exacte de la compra (per exemple, 83,50 €).
  • Si hi ha un frau, el dany econòmic queda limitat a aquell import.

"Com a mínim em garanteixo que si tinc algun problema no passarà d’aquí."


4. Estafes i reclamacions: què fer si hi ha problema

4.1. Quan arriben les reclamacions

  • El pic de reclamacions de consum no és al novembre, sinó al mes següent:
  • Primer es fan les compres.
  • Després, quan els productes no arriben o hi ha indicis de frau, es comença a sospitar.

4.2. Estafa: passos a seguir

  • Si hi ha sospita d’estafa:
  • Primer de tot, presentar una denúncia als Mossos d’Esquadra.
  • Els Mossos disposen d’una secció especialitzada en delictes cibernètics.

  • Perquè un tràmit administratiu de consum tingui èxit cal poder:

  • Identificar clarament el responsable (empresa o venedor).
  • Si no se’l pot identificar, és gairebé impossible avançar.

4.3. Límits territorials i recuperació de diners

  • Si l’empresa és dins de la Unió Europea, encara hi ha més eines:
  • com el Centre Europeu del Consumidor.
  • Si el venedor és fora de la UE, les possibilitats de recuperar els diners són molt baixes.

"Si queda fora de la Unió Europea, les possibilitats de recuperar això és pràcticament... molt difícil."


5. Com evitar fraus digitals: hàbits de navegació

5.1. HTTPS i enllaços

  • Comprovar que la web utilitza HTTPS:
  • Això indica que la connexió està xifrada.
  • Tot i això, el xifrat no garanteix per si sol que la botiga sigui lícita, però és un requisit mínim.

  • Molts fraus no venen per la web en si, sinó per com hi arribem:

  • Enllaços en xarxes socials (TikTok, Instagram, etc.).
  • SMS o missatges amb ofertes espectaculars.

"M’atreviria a dir que el 90% entren per enllaços de xarxes socials, SMS, coses d’aquest estil."

5.2. Risc afegit dels telèfons mòbils

  • Cada vegada comprem més amb el mòbil i menys amb l’ordinador.
  • Amb pantalles petites:
  • Es veu menys informació de l’adreça web.
  • Costa més detectar petites variacions en el nom del domini.
  • Es presta menys atenció a la lletra petita i als detalls.

Això fa que sigui més fàcil caure en pàgines fraudulentes quan comprem des del telèfon.


6. Consum responsable i planificació econòmica

L’últim bloc de la conversa se centra en la responsabilitat econòmica durant el Black Friday i l’inici de la campanya de Nadal.

6.1. Fixar un pressupost

  • Es recomana marcar-se un pressupost previ per a les compres:
  • Black Friday, Cyber Monday i dates similars donen el tret de sortida a les compres de Nadal.
  • Les ofertes poden crear sensació d’“oportunitat irrepetible”, però cal no excedir-se.

"Marquem un pressupost i no ens passem en aquest sentit."

6.2. Comprovació de polítiques de devolució

  • En compres a comerç físic, és important informar-se de les condicions de devolució:
  • Sobretot si la compra es fa amb molta antelació (per exemple, finals d’octubre o novembre).
  • Cal assegurar-se que el termini de canvi o devolució arribi com a mínim fins al 7 de gener.
  • És rellevant perquè hi ha famílies que fan Nadal, altres fan Reis i d’altres ambdós.

"Mirem si estic comprant el dia 28 d’octubre, que em doni temps que els canvis arribin fins al 7 de gener."


7. Cloenda

L’entrevista es tanca agraint la participació de Daniel Cebrián, que ha aportat:

  • Claus bàsiques per distingir rebaixes, promocions i outlets.
  • Eines pràctiques per detectar fraus en compres online.
  • Recomanacions de pagament segur com les targetes prepagament.
  • I un missatge final de consum responsable i de planificació del pressupost en l’inici de la campanya de Nadal.

Marcadors

Introducció: Black Friday i objectiu de l’espai
Compartir

Presentació de l’espai de consum dins de L'Entrevista, amb col·laboració de l’Ajuntament de Cornellà i la Diputació de Barcelona. La conductora introdueix el tema central: Black Friday, Cyber Week i Cyber Monday. Es presenta Daniel Cebrián, tècnic de consum de la Diputació de Barcelona, que ajudarà a aclarir dubtes sobre normativa i compres.

Marc legal: promocions, rebaixes i outlets
Compartir

Daniel Cebrián explica que Black Friday i Cyber Monday són promocions comercials sense regulació específica. El que està regulat són les rebaixes i les liquidacions, per garantir transparència. Es detalla que el preu rebaixat ha d’anar acompanyat del preu anterior o del percentatge de descompte, i que aquest preu anterior ha de ser el més baix dels darrers 30 dies. Es diferencia entre rebaixes (productes de la mateixa temporada) i outlets, que són venda de saldos i liquidacions regulada per normativa pròpia més complexa.

Black Friday com a campanya de rebaixes de temporada
Compartir

Es puntualitza que el Black Friday funciona, a la pràctica, com una campanya de rebaixes aplicada a productes de la mateixa temporada que selecciona cada botiga. Es remarca que l’evolució posterior dels preus (si mantenen o no els descomptes) forma part de la política comercial i no d’una obligació legal.

Compres online: riscos, fraus i pagament segur
Compartir

Es passa a parlar de compres online, molt habituals en Black Friday. Daniel destaca dos punts clau: desconfiar de preus massa bons per ser veritat i comprovar la credibilitat de les pàgines web. Es recomana revisar l’apartat legal de la web, l’adreça física, un telèfon geogràfic i opinions d’altres compradors. Es descriuen indicis de webs fraudulentes, com traduccions molt dolentes i preus escandalosament baixos. Pel que fa a la seguretat en el pagament, es recomana especialment l’ús de targetes prepagament, que limiten el possible perjudici econòmic a l’import carregat.

Reclamacions, estafes i límits de la protecció al consumidor
Compartir

S’explica que les reclamacions no arriben tant al novembre com al mes següent, quan els productes no arriben i es detecten possibles estafes. En cas de frau, primer cal presentar denúncia als Mossos d’Esquadra, que disposen d’unitats especialitzades en delictes cibernètics. Perquè un procediment de consum tingui èxit, cal poder identificar el responsable del negoci. Si l’empresa està fora de la Unió Europea, les possibilitats de recuperar els diners són molt reduïdes, mentre que dins la UE es disposa d’eines com el Centre Europeu del Consumidor.

Vies d’entrada del frau digital i paper del mòbil
Compartir

Es comenta que, encara que la connexió HTTPS indica xifrat, molts enganys arriben principalment a través d’enllaços en xarxes socials (TikTok, Instagram) o SMS. L’entrevistat estima que la gran majoria de fraus entren per aquests canals. També es destaca que l’ús creixent del telèfon mòbil per comprar fa més difícil detectar adreces sospitoses i llegir la lletra petita, cosa que augmenta el risc.

Consum responsable, pressupost i polítiques de devolució
Compartir

En els consells finals, es posa l’accent en la responsabilitat econòmica: és recomanable fixar-se un pressupost per a Black Friday i Cyber Monday, ja que suposen l’inici de les compres de Nadal i poden incentivar despesa impulsiva. També es recomana, sobretot en compres a comerç físic, informar-se bé sobre les polítiques de devolució i assegurar-se que el termini permet fer canvis fins després de Reis (fins al 7 de gener), tenint en compte la diversitat de celebracions familiars. L’espai es tanca amb agraïments a Daniel Cebrián per la seva participació.