En aquest espai de L'Entrevista dedicat al consum, es conversa amb Daniel Cebrián, tècnic del Servei de Suport a Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, sobre el Black Friday, la Cyber Week i el Cyber Monday, posant èmfasi en la normativa, la seguretat en les compres online i la responsabilitat econòmica de les persones consumidores.
Condicions bàsiques dels descomptes:
"No poden pujar dues setmanes abans del Black Friday el preu d’aquella samarreta que et vols comprar."
Outlets: venda de saldos i liquidacions.
Els outlets tenen una normativa específica i més complexa:
"Això de dir outlet té un cert glamour, però és la venda de saldos i liquidacions de tota la vida."
Gran part de les compres de Black Friday es fan online, i aquí és on es destaquen diversos riscos i fraus habituals.
Símptomes de pàgina sospitosa:
Abans de comprar, cal:
"Averigua abans quina credibilitat té aquesta pàgina."
"Com a mínim em garanteixo que si tinc algun problema no passarà d’aquí."
Els Mossos disposen d’una secció especialitzada en delictes cibernètics.
Perquè un tràmit administratiu de consum tingui èxit cal poder:
"Si queda fora de la Unió Europea, les possibilitats de recuperar això és pràcticament... molt difícil."
Tot i això, el xifrat no garanteix per si sol que la botiga sigui lícita, però és un requisit mínim.
Molts fraus no venen per la web en si, sinó per com hi arribem:
"M’atreviria a dir que el 90% entren per enllaços de xarxes socials, SMS, coses d’aquest estil."
Això fa que sigui més fàcil caure en pàgines fraudulentes quan comprem des del telèfon.
L’últim bloc de la conversa se centra en la responsabilitat econòmica durant el Black Friday i l’inici de la campanya de Nadal.
"Marquem un pressupost i no ens passem en aquest sentit."
"Mirem si estic comprant el dia 28 d’octubre, que em doni temps que els canvis arribin fins al 7 de gener."
L’entrevista es tanca agraint la participació de Daniel Cebrián, que ha aportat:
Presentació de l’espai de consum dins de L'Entrevista, amb col·laboració de l’Ajuntament de Cornellà i la Diputació de Barcelona. La conductora introdueix el tema central: Black Friday, Cyber Week i Cyber Monday. Es presenta Daniel Cebrián, tècnic de consum de la Diputació de Barcelona, que ajudarà a aclarir dubtes sobre normativa i compres.
Daniel Cebrián explica que Black Friday i Cyber Monday són promocions comercials sense regulació específica. El que està regulat són les rebaixes i les liquidacions, per garantir transparència. Es detalla que el preu rebaixat ha d’anar acompanyat del preu anterior o del percentatge de descompte, i que aquest preu anterior ha de ser el més baix dels darrers 30 dies. Es diferencia entre rebaixes (productes de la mateixa temporada) i outlets, que són venda de saldos i liquidacions regulada per normativa pròpia més complexa.
Es puntualitza que el Black Friday funciona, a la pràctica, com una campanya de rebaixes aplicada a productes de la mateixa temporada que selecciona cada botiga. Es remarca que l’evolució posterior dels preus (si mantenen o no els descomptes) forma part de la política comercial i no d’una obligació legal.
Es passa a parlar de compres online, molt habituals en Black Friday. Daniel destaca dos punts clau: desconfiar de preus massa bons per ser veritat i comprovar la credibilitat de les pàgines web. Es recomana revisar l’apartat legal de la web, l’adreça física, un telèfon geogràfic i opinions d’altres compradors. Es descriuen indicis de webs fraudulentes, com traduccions molt dolentes i preus escandalosament baixos. Pel que fa a la seguretat en el pagament, es recomana especialment l’ús de targetes prepagament, que limiten el possible perjudici econòmic a l’import carregat.
S’explica que les reclamacions no arriben tant al novembre com al mes següent, quan els productes no arriben i es detecten possibles estafes. En cas de frau, primer cal presentar denúncia als Mossos d’Esquadra, que disposen d’unitats especialitzades en delictes cibernètics. Perquè un procediment de consum tingui èxit, cal poder identificar el responsable del negoci. Si l’empresa està fora de la Unió Europea, les possibilitats de recuperar els diners són molt reduïdes, mentre que dins la UE es disposa d’eines com el Centre Europeu del Consumidor.
Es comenta que, encara que la connexió HTTPS indica xifrat, molts enganys arriben principalment a través d’enllaços en xarxes socials (TikTok, Instagram) o SMS. L’entrevistat estima que la gran majoria de fraus entren per aquests canals. També es destaca que l’ús creixent del telèfon mòbil per comprar fa més difícil detectar adreces sospitoses i llegir la lletra petita, cosa que augmenta el risc.
En els consells finals, es posa l’accent en la responsabilitat econòmica: és recomanable fixar-se un pressupost per a Black Friday i Cyber Monday, ja que suposen l’inici de les compres de Nadal i poden incentivar despesa impulsiva. També es recomana, sobretot en compres a comerç físic, informar-se bé sobre les polítiques de devolució i assegurar-se que el termini permet fer canvis fins després de Reis (fins al 7 de gener), tenint en compte la diversitat de celebracions familiars. L’espai es tanca amb agraïments a Daniel Cebrián per la seva participació.