Resuming podcast
L'Entrevista del 18/11/2025 - Espai Català
18/11/2025

#2116 - L'Entrevista del 18/11/2025 - Espai Català

L'Entrevista

AI

Context i protagonistes

En aquest espai de L'Entrevista a Ràdio Cornellà, amb la col·laboració del Servei Local de Català de Cornellà, es dedica el programa a parlar de la Mostra del Còmic de la ciutat, posant el focus en:

• L’ús de la llengua catalana en el concurs. • El premi a la millor historieta en català. • El còmic guanyador, “Magda”, i el procés creatiu del seu autor, Galileo Elizaran. • El funcionament del jurat i les activitats de la mostra arreu de la ciutat.

Intervenen:

Presentadora del programa. • Elena Estalella, tècnica de comunicació del Servei Local de Català de Cornellà. • Galileo Elizaran, guanyador del premi a la millor historieta en català. • Alberto Puente, tècnic de joventut responsable de la Mostra del Còmic.


Participació en català al concurs

Dades de participació i lectura de resultats

• S’explica que el percentatge d’obres presentades en català ha baixat 12 punts respecte l’any anterior. • Tot i això, s’insisteix que no és una dada negativa, perquè: - La participació global ha augmentat (unes 25 obres més que l’any passat). - En números absoluts, hi ha més còmics en català que en l’edició anterior.

"Mirant només els números, hi ha més participació en català, hi ha més obres, tenim més productes, més amics en català."

• En total hi han participat una setantena de persones. • Es detalla que hi ha 11 premis, dels quals 4 han estat per obres en català: - Una menció. - El premi a la millor historieta en català. - El premi a la millor obra júnior. - El premi Concurs de Còmic "Ciutat de Cornellà" (primer premi de la categoria sènior).

El còmic guanyador: “Magda”

Argument i temàtica

• El còmic de Galileo Elizaran es titula “Magda”, nom d’una de les dues protagonistes. • La història presenta dues noies enamorades, en el seu primer moment íntim al llit. • La narració juga amb la frontera entre el somni i la realitat: - La protagonista sense nom comença a sentir que potser tot és un somni. - Cap al final, es planteja la possibilitat que Magda sigui imaginària. - El conflicte emocional és la por a despertar-se i descobrir que Magda no hi és. • El missatge final del còmic és que:

"Tant fa si és real o no, en aquest moment, sigui un somni o no, estan les dues juntes i han d’aprofitar."

• La temàtica és LGTBI i es presenta com una història molt íntima, centrada en les emocions i el vincle entre les dues noies.

Origen de la idea i to oníric

• El còmic neix d’un somni real de l’autor: - Va somiar tota una vida amb una persona inexistent. - En despertar-se va sentir la pèrdua d’algú que mai no havia existit. - D’aquest impacte emocional en surt la idea d’“Magda”.

• A nivell visual, el còmic juga amb una estètica onírica: - No hi ha vinyetes separades per línies; les escenes es barregen. - Es busca reproduir la sensació de somni, on no saps on comença ni on acaba cada escena ni què és realitat o ficció.

Procés creatiu i tècnica

• Galileo és estudiant de quart curs d’Art Gràfic a l’Escola Joso (anomenada al programa “Hosó/Joso”). • Va fer el còmic en paral·lel al final de curs, aprofitant temps lliures: - Part de les pàgines es van dibuixar en una masterclass de Carles Dalmau, il·lustrador que els va fer una xerrada. - Va entintar al metro, al carrer i fins i tot mentre menjava un gelat.

"Va ser molt improvisat i estic content que hagi sortit una cosa xula."

• Es remarca el caràcter improvisat però molt elaborat del resultat final, tant a nivell de dibuix com de narració.

El jurat i els criteris de selecció

Com funciona el jurat del concurs

• El jurat es reuneix en una jornada única al juliol, on: - Llegeixen tots els còmics alhora. - No hi ha una preselecció prèvia; la tria es fa in situ.

• El jurat està format per: - Editors. - Autors i autores. - Persones col·laboradores com el Servei Local de Català de Cornellà. - Membres de l’Escola Joso.

• El procés de decisió és col·legiat: - No hi ha un sistema de puntuacions rígides. - Es fa una preselecció d’obres que “han de tenir premi”. - Després, per consens i votació, es decideix a quina categoria va cada còmic.

"És una jornada, una marató esgotadora, però molt gratificant."

Categories i mencions

• Hi ha moltes categories diferents: - Millor guió. - Humor. - Millor historieta en català. - Premis per júnior i sènior, etc.

• Es remarca la importància de les mencions: - No són considerades un “premi menor”, sinó una manera de posar en valor obres que el jurat considera que s’han de veure. - Sovint hi ha mencions que, per alguns membres del jurat, “haurien d’haver guanyat”.

Valoració de la temàtica LGTBI

• En el cas del còmic de Galileo, es comenta que la temàtica LGTBI hi pot haver aportat un plus: - S’adapta al fet que és un concurs jove, que vol reflectir allò que preocupa la joventut. - Es considera una temàtica important i actual. - Es destaca que al món del còmic la temàtica LGTBI està cada cop més representada, cosa que el tècnic de joventut valora molt positivament.

Activitats de la Mostra del Còmic a la ciutat

Exposicions i espais

• Durant tot el mes, la mostra s’estén per diversos espais de Cornellà:

Exposicions a: - Biblioteques de la ciutat. - El Castell, on es poden veure els originals de les obres seleccionades i premiades. - Altres sales d’exposició municipals.

"Quan anem al Castell podem veure els originals... en un context molt interessant, és el Castell, és molt xulo."

• L’exposició al Castell inclou: - Obres premiades. - Obres seleccionades pel jurat per la seva temàtica, tècnica o qualitat.

Xerrades, tallers i accions especials

Es descriuen diverses activitats paral·leles a la mostra:

Xerrada sobre intel·ligència artificial generativa i art: - Com la IA generativa afecta les obres actuals i la creació artística. - Amb les autores Marina Vidal i Laurile. - Acompanyada d’una exposició al centre cívic Clara Campoamor, amb dibuixos fets expressament sobre aquest tema.

Activitat al Mercat de Sant Ildefons: - Un matí de dibuix amb alumnes i professorat de l’Escola Joso.

Presentació d’un mural al carrer Llinetes: - Intervenció artística vinculada a la mostra.

Taller de còmic a la Biblioteca de Sant Ildefons durant l’última setmana de la mostra.

Paper del Servei Local de Català de Cornellà

Participació en el jurat i mirada lingüística

• El Servei Local de Català de Cornellà forma part del jurat principalment perquè existeix el premi a la millor historieta en català. • Tot i així, la seva funció va més enllà de la correcció lingüística: - Cada membre del jurat aporta una mirada pròpia (guió, dibuix, llengua, etc.). - Es busca una visió transversal de les obres. - No és només l’Elena qui es fixa en la llengua; tothom aporta criteris diversos.

"Cadascú és expert en un àmbit i trobo que és una cosa bonica."

Ús dels còmics en català a l’aula

• Cada any, totes les obres en català esdevenen material didàctic per a les classes de català: - Especialment útil per a nivells més avançats, tot i que depèn del tipus de llenguatge de cada còmic. - S’utilitzen per inspirar activitats, llegir historietes, treballar registres informals o diàlegs.

• Aquests còmics permeten connectar aprenentatge de la llengua i cultura juvenil, fent el català present en formats atractius com el còmic.

L’ús del català per part de l’autor

Tria de llengua en una obra íntima

• Galileo explica que, tot i ser català de naixement, a casa seva es parla castellà (família d’origen argentí) i tampoc parla català amb els amics. • Malgrat això, decideix escriure “Magda” en català per diversos motius:

• Motiu personal i simbòlic: - Considera que “mola” el còmic en català. - Li sembla important que el català sigui present en tots els àmbits de la vida. - Una història tan íntima en català li sembla fins i tot “exòtica”, perquè acostuma a viure el català sobretot a l’aula i a la tele.

"Una història tan íntima... el català en un espai íntim em sembla com fins i tot exòtic, interessant de representar."

• Motiu de creixement personal: - Volia posar a prova com s’expressaria ell en català en una situació íntima. - La conductora i l’Elena remarquen que s’hi ha expressat “fantàsticament”, amb un registre informal molt ben trobat.

• Motiu estratègic: - Existia un premi específic en català, i això també l’ha incentivat.

"Vaig participar en català perquè hi havia un premi en català... Si hi ha un premi en català, aprofito."

• Es reforça la idea que aquests premis serveixen per incentivar que més estudiants presentin obres en català, i que això és exactament l’objectiu del Servei de Català i de l’organització del concurs.

Tancament: trajectòria de Galileo i perspectives de futur

• Cap al final del programa, es parla dels plans de futur de Galileo: - Està treballant en el Treball Final de Curs. - Serà una història més llarga, també molt íntima, centrada en una parella i el seu relació amb el menjar: • El que cuinen. • El que comparteixen menjant. - Combina dues coses que l’apassionen: cuinar i dibuixar.

• El projecte s’ha d’entregar a final de curs i l’objectiu és: - Presentar-lo com a proposta a editorials. - Veure si alguna editorial hi està interessada en publicar-lo.

• La presentadora destaca que tenir ja un premi important com el de la Mostra del Còmic suma molt a la seva trajectòria artística i li pot obrir portes. • Galileo es mostra agraït i satisfet pel reconeixement i per poder-ho explicar als micròfons de Ràdio Cornellà.

"Ja que ets l’altaveu de Ràdio Cornellà, clar que sí."

• El programa es tanca amb un agraïment als convidats i recordant la implicació constant del Servei Local de Català de Cornellà en la vida cultural de la ciutat, abans de donar pas a la programació musical.

Marcadors

Presentació de l'espai i dels convidats
Compartir

S'obre l'espai de català de L'Entrevista a Ràdio Cornellà, explicant que es parlarà de la Mostra del Còmic de la ciutat, centrant-se en les obres en llengua catalana. Es presenta l'Elena Estalella, del Servei Local de Català de Cornellà, el guanyador del premi a la millor historieta en català, Galileo Elizaran, i l'Alberto Puente, tècnic de joventut responsable de la mostra.

Dades de participació i presència del català al concurs
Compartir

L'Elena exposa dades de participació: el percentatge de còmics en català baixa 12 punts respecte l'any anterior, però la participació global augmenta, amb 25 obres més i 5 còmics en català més. Es destaca que hi ha hagut una setantena de participants i 11 premis, dels quals 4 han estat per obres presentades en català, incloent el premi a la millor historieta en català i el primer premi sènior del Concurs de Còmic "Ciutat de Cornellà".

"Magda": argument, to oníric i origen de la història
Compartir

Galileo presenta el seu còmic "Magda", centrat en dues noies profundament enamorades en un moment íntim al llit. La protagonista sense nom comença a percebre que tot podria ser un somni i tem perdre Magda en despertar. El missatge final és que, sigui somni o realitat, cal viure el present juntes. Explica que l'obra neix d'un somni propi en què va viure tota una vida amb una persona inexistent i, en despertar, va sentir-ne la pèrdua. Per donar un to oníric, no utilitza vinyetes delimitades: les escenes es barregen, imitant la lògica dels somnis.

Procés creatiu improvisat i tècnica de treball
Compartir

Galileo explica que està cursant quart d'Art Gràfic a l'Escola Joso i que va fer el còmic enmig del final de curs, aprofitant temps lliures. Part del còmic el va dibuixar durant una masterclass de l'il·lustrador Carles Dalmau a l'escola, i va entintar al metro, al carrer i mentre menjava gelat. Tot i el caràcter improvisat del procés, està satisfet amb el resultat. Es comenta la imatge insòlita d'algú entintant al metro, encara que ell diu que hi ha força gent dibuixant en aquests espais.

Funcionament del jurat i criteris de selecció dels premis
Compartir

L'Alberto i l'Elena descriuen el funcionament del jurat: es reuneixen un dia al juliol, llegeixen totes les obres conjuntament i fan una preselecció d'aquelles que consideren que han de tenir premi. El jurat està format per editors, autors, membres del Servei Local de Català i de l'Escola Joso, i pren decisions per consens i votació, sense un sistema de puntuacions rígides. Es reparteixen les obres entre categories com millor guió, humor, historieta en català, etc. També seleccionen obres per a l'exposició al Castell, encara que no hagin estat premiades, per la seva tècnica o temàtica.

Valoració de la temàtica LGTBI en el concurs jove
Compartir

Es comenta que en el cas del còmic de Galileo la temàtica LGTBI aporta un valor afegit, atès que el concurs està orientat a joves i es busca que els treballs reflecteixin temes que preocupen la joventut. Es considera la temàtica com a important, actual i ben representada al món del còmic, fet que el tècnic de joventut valora molt positivament.

Calendari i activitats de la Mostra del Còmic a Cornellà
Compartir

S’explica que la Mostra del Còmic es troba a l'equador: els premis es van lliurar a principi de mes i durant tot el mes hi ha exposicions a les biblioteques, al Castell i a altres sales de la ciutat. L'Alberto detalla activitats específiques: una xerrada sobre com afecta la intel·ligència artificial generativa a l'art amb les autores Marina Vidal i Laurile, una exposició vinculada al tema a la Clara Campoamor, una activitat al Mercat de Sant Ildefons amb l'Escola Joso, la presentació d'un mural al carrer Llinetes i un taller de còmic a la Biblioteca de Sant Ildefons la setmana següent.

Rol del Servei Local de Català en el jurat i mirada transversal
Compartir

L'Elena explica que el Servei Local de Català forma part del jurat principalment pel premi a la millor historieta en català, però que la feina del jurat és col·lectiva i transversal: cada membre hi aporta la seva especialitat (llengua, guió, dibuix, etc.). Destaca que no és l'única que es preocupa per la qualitat lingüística i que la barreja de perfils fa que el procés sigui enriquidor i complet.

Els còmics en català com a recurs didàctic a l'aula
Compartir

Des del Servei Local de Català es fa servir cada any el conjunt d'obres en català com a material didàctic per a les classes de llengua. Són especialment útils en nivells més avançats, segons el tipus de llengua emprada a cada historieta, i permeten dissenyar activitats diverses a l'aula. Els còmics en català es converteixen així en una font d'inspiració i un recurs per apropar la llengua a l'alumnat a través de formats atractius.

Per què un autor castellanoparlant tria el català
Compartir

Galileo explica la seva relació amb el català: tot i ser català de naixement, a casa, amb família argentina, parla castellà i tampoc no usa gaire el català amb amics. Tot i així, decideix escriure el còmic en català per tres motius: li sembla que és potent i interessant fer còmic en català, vol que el català sigui present també en espais íntims (que per a ell resulten gairebé exòtics en aquesta llengua) i vol provar com s'expressaria en català en una situació molt personal. A més, admet que el premi específic en català va influir en la decisió. La presentadora i l'Elena destaquen que el registre informal i íntim que ha aconseguit és excel·lent.

Valor dels premis i importància de les mencions i del nivell creixent
Compartir

Es fa un repàs general i es reforça la idea que el premi a la millor historieta en català compleix l'objectiu d'incentivar la presentació d'obres en aquesta llengua. Es destaca que, amb l'augment de participants, el nivell del concurs puja i cada vegada hi ha més dificultat per triar guanyadors. Les mencions del jurat s'entenen com un indicador que l'obra "s'ha de veure" i, sovint, alguns membres del jurat considerarien que aquestes obres també podrien haver guanyat un premi principal.

Cloenda, trajectòria de Galileo i projectes de futur
Compartir

En la part final, la presentadora agraeix la participació de l'Elena i l'Alberto i posa en valor la implicació del Servei Local de Català en la vida de la ciutat. Amb Galileo es parla del seu projecte de Treball Final de Curs: una història més llarga, íntima i centrada en una parella i la seva relació amb el menjar, combinant la seva passió per cuinar i per dibuixar. Preveu entregar-la a final d'any i buscar si alguna editorial hi mostra interès. Es remarca que haver guanyat ja un premi important suposa un aval en la seva trajectòria. El programa es tanca agraint a Galileo la seva presència i donant pas a la programació musical següent.