Resuming podcast
L'Entrevista del 5/11/2025 - Cornellà Cuida
05/11/2025

#2106 - L'Entrevista del 5/11/2025 - Cornellà Cuida

L'Entrevista

AI

Context

Espai Cornellà Cuida de L'Entrevista a Ràdio Cornellà, amb la participació de Laura León (educadora social de la Fundació per a l'Atenció a Persones Dependents), sobre la estimulació cognitiva en persones grans.

Idees clau

  • Problemes de memòria: freqüents amb l'edat; poden ser part de l'envelliment normal o símptoma de malaltia d'Alzheimer o altres patologies.
  • Què és l’estimulació cognitiva: conjunt d’activitats per mantenir o millorar capacitats com la memòria i l’atenció, i compensar els canvis en el processament mental.
  • Beneficis: millora de memòria i atenció, interacció social, benestar emocional, autoestima i autoconfiança.

"completar un rompecabezas, ese sentimiento de logro, de satisfacción y de orgullo"

Disseny d’activitats (model ACP — Atenció Centrada en la Persona)

  • Personalització segons necessitats, capacitats, interessos i gustos individuals.
  • Diversitat d’activitats per facilitar la presa de decisions.
  • Adaptació i flexibilitat a les necessitats canviants.
  • Retroalimentació contínua (què agrada, què funciona).
  • Entorn acollidor, segur i lliure de distraccions.

Exemples d’activitats

  • Jocs: Memory, Trivial, Pasapalabra, dominó, bingo, jocs de geografia.
  • Expressió i creativitat: pintar, dibuixar, manualitats (argila).
  • Música i moviment: música, ball, karaoke.
  • Reminiscència: evocació de records per estimular memòria autobiogràfica.
  • Quotidianes i a l’aire lliure: passejos, hort, cuina, lectura.

Estratègies amb temps o recursos limitats

  • Planificar amb antelació i establir horaris regulars.
  • Prioritzar activitats més beneficioses (no dispersar-se).
  • Integrar a la rutina: treballar l’orientació temporal mentre s’ajuda a llevar-se (dia, estació, com és el dia).
  • Optar per activitats simples amb recursos disponibles: llegir, escoltar música, sortir a passejar.

Participació i autonomia

  • Tornar al model ACP: converses, llistats d’opcions i observació per detectar què agrada.
  • Crear ambient de suport i seguretat.
  • Fomentar l’autonomia i la presa de decisions (què, quan i com), per augmentar la participació i el gaudi.

Tancament

Agraïments a Laura León i recordatori del marc del programa a Ràdio Cornellà.

Marcadors

Introducció de l’espai
Compartir

Presentació de l’espai Cornellà Cuida dins L'Entrevista i els suports institucionals. Context de l’emissió a Ràdio Cornellà.

Problemes de memòria: context
Compartir

Freqüència dels problemes de memòria; relació amb envelliment i possibilitat de malalties com l’Alzheimer.

Definició d’estimulació cognitiva
Compartir

Conjunt d’activitats per conservar la capacitat intel·lectual i **compensar** canvis cognitius amb l’edat.

Funcions afectades i exercicis
Compartir

Amb el temps disminueixen funcions; s’hi pot intervenir amb **memòria**, **expressió verbal**, **percepció visual**, **càlcul**, **raonament**, etc.

Presentació de la convidada i pregunta clau
Compartir

Entrada de Laura León i qüestió sobre beneficis de les activitats lúdiques i d’estimulació cognitiva.

Beneficis principals
Compartir

Millora de **memòria** i **atenció**, **interacció social**, **benestar emocional**, **autoestima** i **autoconfiança**.

Impacte en qualitat de vida
Compartir

Exemple del puzle i el **sentiment d’assoliment**; reforç de la qualitat de vida. Introducció al disseny d’activitats.

Disseny centrat en la persona (ACP)
Compartir

Personalitzar segons **necessitats i preferències**; oferir **diversitat**; **adaptar i flexibilitzar** segons evolució.

Feedback i entorn
Compartir

Recollir **retroalimentació** i crear un **espai segur, acollidor i sense distraccions**.

Exemples d’activitats
Compartir

Jocs (Memory, Trivial, Pasapalabra), geografia, **pintar**, **dibuixar**, **manualitats**, **música**, **ball**, **karaoke**, **dominó**, **bingo**, **reminiscència**, **passejos**, **hort**, **cuina**, **lectura**.

Estratègies amb pocs recursos
Compartir

**Planificar** i establir **horaris**; **prioritzar** activitats clau segons interessos i necessitats.

Integració a la rutina
Compartir

Incloure l’**orientació temporal** en activitats diàries i optar per **activitats simples** (llegir, música, passeig).

Selecció per afavorir la participació
Compartir

Aplicar l’*ACP* amb **converses**, llistats i **observació**; crear **ambient de seguretat**.

Autonomia i presa de decisions
Compartir

Fomentar **autonomia** i **elecció** (què, quan, com) per potenciar **participació** i **gaudi**.

Cloenda
Compartir

Agradiments a Laura León i acomiadament a Ràdio Cornellà.