Programa de salut de L'Entrevista a Ràdio Cornellà, amb la participació de Romina Gallo (coordinadora territorial d’Urgències d’Atenció Primària) i Sandra Recio (directora del CUAP de Cornellà).
• Presentar el nou Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) de Cornellà, els seus serveis, l’organització i la coordinació amb altres dispositius de salut.
• Increment d’activitat del 20-25% des de l’obertura del nou centre a l’estiu. • Cartera de serveis ampliada: radiografies, analítiques immediates, i ecografia a peu de llit (POCUS) en desplegament. • Atenció 24/7 per urgències de complexitat baixa i moderada, descongestionant l’hospital. • Nous espais: 6 boxes (3 observació ràpida, 3 per crònics, 1 d’aïllament) i 6 consultes; preparats per a cirurgia menor. • Circuit per a crònics descompensats (ICC) amb tractaments diürns i seguiment coordinat amb els EAP. • Plantilla flexible segons demanda i reforços en pics (grip, cap de setmana, nits i festius). • Més trasllats del SEM cap al CUAP, atesa la major capacitat resolutiva. • Vacunació oportunista de grip i Covid al CUAP. • Derivació inversa des de l’Hospital Moisès Broggi per casos de baixa complexitat, respectant l’hora d’arribada original. • Derivació directa a hospitals d’atenció intermèdia per evitar ingressos hospitalaris innecessaris. • Acció comunitària: formació en RCP i primers auxilis a instituts; enfoc en adolescents.
• El CUAP atén urgències no demorables de baixa a moderada complexitat, amb resolució superior a un CAP gràcies a radiografies i analítica urgent. • Funciona 24/7 i actua com a porta d’entrada fora d’horari dels CAPs. • Implementació de ecografia a peu de llit com a eina diagnòstica; formació interna per homogenitzar-ne l’ús.
“Treballa 24 hores al dia per resoldre el que es pot fer a prop de casa i descongestionar l’hospital.”
• Ampliació d’espais: 6 boxes (inclou box d’aturada exclusiu), 3 d’observació ràpida, 3 per crònics i 1 d’aïllament. • 6 consultes àmplies i intercomunicades; preparades per a cirurgia menor. • Sales per a formació contínua i reunions de l’equip.
• Plantilla dinàmica segons demanda: reforços d’infermeria en caps de setmana, nits i temporada de grip. • Professionals de CAPs fan guàrdies per cobrir 24/7. • Augment d’arribades del SEM per la capacitat resolutiva del nou CUAP; s’afegeix una infermera de suport en temporada alta. • Vacunació oportunista de grip i Covid per a usuaris que acudeixen per altres motius. • Priorització per triatge: no s’atén per ordre d’arribada.
“No és per ordre d’arribada; és per ordre de triatge i gravetat.”
• Tractaments diürns per a insuficiència cardíaca descompensada (diürètics, control amb analítica/rx) evitant desplaçaments a hospital. • Comunicació fluïda amb els Equips d’Atenció Primària per garantir la continuïtat del pacient a domicili.
• Formació en RCP i primers auxilis a instituts (inclou protocols d’ofegament pediàtric). • Enfoc en adolescents, col·lectiu amb menys vincle habitual amb el sistema sanitari. • Alta satisfacció d’alumnat i professionals; es vol estendre l’experiència a altres municipis del Baix Llobregat.
• Derivació inversa des de l’Hospital Moisès Broggi: pacients banals es redirigeixen al CUAP, respectant la temps d’arribada original en la priorització. • Coordinació de demores en temps real amb l’hospital per dirigir fluxos i millorar l’experiència de l’usuari. • Derivació directa a hospitals d’atenció intermèdia per a pacients que no requereixen hospital d’aguts: entorns més amables, propers i amb cartera de serveis adequada.
• Menys esperes i desplaçaments innecessaris a l’hospital. • Més resolució a prop de casa en patologies de baixa i moderada complexitat. • Millor atenció als crònics i continuitat assistencial. • Empoderament de la comunitat amb formació en RCP i primers auxilis.
• Triatge infermer per gravetat • Ecografia a peu de llit (POCUS) • Insuficiència cardíaca descompensada • Vacunació oportunista (grip i Covid) • Atenció intermèdia i derivació directa