Resuming podcast
L'Entrevista del 6/10/2025 - Síndic
06/10/2025

#2081 - L'Entrevista del 6/10/2025 - Síndic

L'Entrevista

AI

Resum

Dades clau de l’activitat recent

  • Augment d’expedients: de 168 (2024) a 215 (fins a finals de setembre de 2025), un +28% aprox. (+47).
  • Consultes a l’alça: de 25 a 57 (+32), sovint reconduint possibles queixes cap a orientació pràctica.
  • Perfil de qui presenta expedients: dones 65%, homes 32%, col·lectius 3% (similar a 2024).

Àmbits més recurrents

  • Serveis socials i habitatge com a focus principals.
  • Espai públic: soroll, contenidors i convivència veïnal.
  • Guàrdia Urbana: queixes vinculades a sorolls i conflictes entre veïns.

Dependència: de pic de queixes a millora tangible

  • El 2024 hi va haver moltes queixes; aquest 2025 només una. S’han aplicat mesures i instruccions que han millorat el servei.
  • Retorn ciutadà molt positiu sobre canvi de tracte i funcionament.

"La queixa individual ben plantejada, amb raons, ajuda a la defensa dels drets generals."

Serveis socials: llistes d’espera i risc d’empitjorament

  • Retards per vacances i baixes que posposen cites.
  • Avis: endarrerir atencions fa que problemes petits es facin grans i costosos (paral·lel amb sanitat: llistes d’espera).

Habitatge: causes, pràctiques abusives i consells clau

  • Causes estructurals: manca d’habitatge públic, restricció de crèdit (abans), ocupacions que han tensionat el lloguer; ara finançament més barat i més vendes.
  • Pràctiques detectades: llogar habitacions sense contracte, locals com a habitatges, pressions i clàusules que esquiven el topatge (p. ex. amb pàrquings), urgències injustificades.
  • Consells al ciutadà:
  • No córrer i assessorar-se amb bons professionals abans de signar.
  • Revisar bé condicions; el cost d’una consulta és ínfim davant una compra de 200–300 mil €.
  • Evitar alimentar pujades oferint més del demanat en lloguer.

"No cal que correm per anar-hi al precipici."

Habitatge social i convivència

  • En lloguer social, cal complir deures: pagar (encara que sigui quota baixa) i respectar normes de convivència; hi ha prop de 3.000 persones esperant habitatge.
  • Crida a un pacte social: professionals i ciutadania per no empitjorar un problema ja greu.

Convivència veïnal i soroll

  • Respectar horaris i descans (p. ex. migdiada infantil). Evitar enfrontaments; la bona convivència fins i tot ajuda a interpel·lar l’administració quan cal.

ITE i rehabilitació d’edificis

  • L’ITE és clau per a la seguretat, però sense presses: cal transparència en informes, terminis i quotes.
  • Pensar en finançament que no perjudiqui veïns (molts seniors amb pensions ajustades). Evitar conflictes a la comunitat.

Missatge final

  • Més coneixement i ús de la Sindicatura, més consultes útils i resolutives.
  • Drets i deures han d’anar plegats; assessorament i prudència per reduir conflictes i protegir la ciutadania.

Contacte de la Sindicatura

  • Centre Cultural Joan García Nieto, carrer Mossèn Andreu, 13 (3a planta), Cornellà.
  • Telèfons: 93 376 98 94 i 900 70 40 70.
  • També per correu electrònic (adreça no especificada a l’entrevista).

Marcadors

Panoràmica d’expedients 2025
Compartir

Augment global d’expedients (+28%) i, sobretot, de consultes (+32). Creix el coneixement i l’ús de la Sindicatura.

Perfil de persones usuàries
Compartir

Dones 65%, homes 32%, col·lectius 3%. Moltes gestions es fan en nom de la família (fills, habitatge...).

Àmbits recurrents
Compartir

Serveis socials i habitatge al capdavant; també espai públic (soroll, contenidors) i incidències amb Guàrdia Urbana.

Dependència: millora del servei
Compartir

D’un volum alt de queixes el 2024 a pràcticament cap el 2025, fruit de mesures i instruccions aplicades.

Serveis socials: temps d’espera
Compartir

Retards per vacances i baixes. Avertiment: posposar atenció fa créixer problemes i costos, com passa a sanitat.

Habitatge: risc d’abusos i bones pràctiques
Compartir

Detectades pràctiques irregulars (habitacions sense contracte, locals com habitatges, clàusules per esquivar topatge). Recomanació de no córrer i buscar assessorament professional.

Convivència i soroll
Compartir

Respecte mutu i evitació d’enfrontaments veïnals. La bona convivència ajuda a millorar la resposta institucional.

ITE i rehabilitació
Compartir

Importància de l’ITE amb planificació i finançament adequats, evitant càrregues desproporcionades i conflictes interns a la comunitat.

Contacte amb la Sindicatura
Compartir

Centre Cultural Joan García Nieto (c. Mossèn Andreu, 13, 3a planta). Tel. 93 376 98 94 i 900 70 40 70. També per correu electrònic.