Augment d’expedients: de 168 (2024) a 215 (fins a finals de setembre de 2025), un +28% aprox. (+47).
Consultes a l’alça: de 25 a 57 (+32), sovint reconduint possibles queixes cap a orientació pràctica.
Perfil de qui presenta expedients: dones 65%, homes 32%, col·lectius 3% (similar a 2024).
Àmbits més recurrents
Serveis socials i habitatge com a focus principals.
Espai públic: soroll, contenidors i convivència veïnal.
Guàrdia Urbana: queixes vinculades a sorolls i conflictes entre veïns.
Dependència: de pic de queixes a millora tangible
El 2024 hi va haver moltes queixes; aquest 2025 només una. S’han aplicat mesures i instruccions que han millorat el servei.
Retorn ciutadà molt positiu sobre canvi de tracte i funcionament.
"La queixa individual ben plantejada, amb raons, ajuda a la defensa dels drets generals."
Serveis socials: llistes d’espera i risc d’empitjorament
Retards per vacances i baixes que posposen cites.
Avis: endarrerir atencions fa que problemes petits es facin grans i costosos (paral·lel amb sanitat: llistes d’espera).
Habitatge: causes, pràctiques abusives i consells clau
Causes estructurals: manca d’habitatge públic, restricció de crèdit (abans), ocupacions que han tensionat el lloguer; ara finançament més barat i més vendes.
Pràctiques detectades: llogar habitacions sense contracte, locals com a habitatges, pressions i clàusules que esquiven el topatge (p. ex. amb pàrquings), urgències injustificades.
Consells al ciutadà:
No córrer i assessorar-se amb bons professionals abans de signar.
Revisar bé condicions; el cost d’una consulta és ínfim davant una compra de 200–300 mil €.
Evitar alimentar pujades oferint més del demanat en lloguer.
"No cal que correm per anar-hi al precipici."
Habitatge social i convivència
En lloguer social, cal complir deures: pagar (encara que sigui quota baixa) i respectar normes de convivència; hi ha prop de 3.000 persones esperant habitatge.
Crida a un pacte social: professionals i ciutadania per no empitjorar un problema ja greu.
Convivència veïnal i soroll
Respectar horaris i descans (p. ex. migdiada infantil). Evitar enfrontaments; la bona convivència fins i tot ajuda a interpel·lar l’administració quan cal.
ITE i rehabilitació d’edificis
L’ITE és clau per a la seguretat, però sense presses: cal transparència en informes, terminis i quotes.
Pensar en finançament que no perjudiqui veïns (molts seniors amb pensions ajustades). Evitar conflictes a la comunitat.
Missatge final
Més coneixement i ús de la Sindicatura, més consultes útils i resolutives.
Drets i deures han d’anar plegats; assessorament i prudència per reduir conflictes i protegir la ciutadania.
Contacte de la Sindicatura
Centre Cultural Joan García Nieto, carrer Mossèn Andreu, 13 (3a planta), Cornellà.
Telèfons: 93 376 98 94 i 900 70 40 70.
També per correu electrònic (adreça no especificada a l’entrevista).
Detectades pràctiques irregulars (habitacions sense contracte, locals com habitatges, clàusules per esquivar topatge). Recomanació de no córrer i buscar assessorament professional.