Resuming podcast
L'Entrevista del 28/5/2025 - Consum
28/05/2025

L'Entrevista del 28/5/2025 - Consum

L'Entrevista

AI

Introducció

"Cada transport públic té uns drets diferents."

Espai de consum amb la col·laboració de l'Ajuntament de Cornellà i la Diputació de Barcelona. Mireia entrevista el tècnic de consum Daniel Cebrián per aclarir quins drets i compensacions tenim com a passatgers segons el mitjà de transport.


1. Marc legal general

  • Reglaments europeus específics per a cada mitjà (autobús, tren, ferri, avió).
  • L'oferta del bitllet ha de ser vinculant i sense càrrecs ocults.

2. Autobús / Autocar (llarga distància)

  • El retard es mesura a l’hora de sortida.
  • Compensació només si surt >90 minuts tard:
  • Reemborsament total, o
  • Transport alternatiu en condicions similars.

3. Tren

  • El retard es mesura a l’hora d’arribada.
  • Indemnitzacions:
  • 1-2 h: 25 % del bitllet.
  • >2 h: 50 % del bitllet.
  • Exempció si hi ha circumstàncies extraordinàries (meteorologia, sabotatge…).
  • Sempre dret a menjar, beguda i allotjament si cal.

4. Ferri / Creuer

  • >4 h de retard o cancel·lació: reemborsament.
  • Sense indemnització per mala meteorologia.
  • La companyia ha de facilitar suport bàsic i transport al destí.
  • Si s’accepta el reemborsament, es perden els altres drets.

5. Avió

  • Reglament europeu aplicable si:
  • L’aeroport d’origen és europeu, o
  • L’aeroport de destí és europeu + companyia europea.
  • Fora d’això regeix el conveni de Mont-real, menys generós.

Equipatge de mà - El bitllet inclou passatger + equipatge de mà, però no hi ha definició única. - Multes recents a low-cost; s’espera definició europea d’equipatge de mà.

Documentació d’entrada - Responsabilitat del passatger portar passaport, visats, vacunes, etc.

Incidències en vols interns fora de la UE - Cal reclamar a l’autoritat aeroportuària local.

Maletes danyades o perdudes - Omplir el formulari PIR abans de sortir de l’aeroport. - 7 dies per presentar reclamació formal.

Perdre una connexió - Un únic bitllet amb escala: responsabilitat de la companyia. - Bitllets comprats per separat: responsabilitat del passatger.


6. Preguntes freqüents

  • Retards d’autobús: només compte la sortida.
  • Suplement per maleta a low-cost: reclamable però situació jurídica oberta.
  • Negar entrada al país: no hi ha compensació de l’aerolínia.

Conclusions clau

  • Conèixer la normativa segons el mitjà és essencial.
  • Guardar proves (bitllets, justificants, formularis PIR) per reclamar.
  • Valorar si convé reemborsament o transport alternatiu segons la situació.

Marcadors

Introducció i marc legal
Compartir

Presentació de l’espai de consum i explicació que cada transport té normativa pròpia, bàsicament d’origen europeu.

Autobús / Autocar
Compartir

Els retards compten a la sortida; compensació només si l’autocar surt >90 min tard, amb dret a reemborsament o transport alternatiu.

Tren
Compartir

Retards a l’arribada; 25 % d’indemnització 1-2h, 50 % >2h, excepte causes extraordinàries; suport bàsic sempre obligatori.

Ferri i Creuer
Compartir

Retard >4h o cancel·lació dóna dret a reemborsament; cap indemnització per meteorologia; si s’accepta el reemborsament es perden altres drets.

Avió: àmbit europeu vs internacional
Compartir

Reglament europeu aplicable segons aeroport d’origen o destí; fora d’aquest àmbit regeix el conveni de Mont-real, menys protecció i reclamació al país d’incidència.

Equipatge de mà i sancions a low-cost
Compartir

El bitllet inclou equipatge de mà però no hi ha definició única; multes del Ministeri de Consum en curs; s’espera definició del Parlament Europeu.

Responsabilitat sobre documentació i vols interns
Compartir

La companyia no respon si falta documentació; reclamacions per incidències fora de la UE s’han de fer localment.

Maletes danyades/perdudes i formulari PIR
Compartir

Cal omplir el PIR abans de sortir de l’aeroport; 7 dies per reclamar; compensació segons valor declarat i desperfectes.

Connexions i bitllets separats
Compartir

Un sol bitllet amb escales implica responsabilitat de la companyia; bitllets separats, responsabilitat del passatger.

Preguntes freqüents i tancament
Compartir

Resum de dubtes habituals (retards bus, equipatge low-cost, entrada a país); comiat de l’entrevista.